به گزارش قدس آنلاین؛ علیرضا رزاقی، دکترای حوادث ترافیکی راجع به اهمیت حرکت به سمت خودروهای هوشمند گفت: نکته قابل توجه این است که دنیا روی داشتن خودروهای هوشمند سرمایهگذاری میکند. اما در کشور ما هر اقدامی که میخواهد انجام شود باید با توجه به شرایط داخلی کشور باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر کشور ما از نظر اقتصادی، خیلی نمیتوان روی تولید خودروهای هوشمند تمرکز کافی داشت اما نباید به طور کلی روی این طرح فکر نکنیم و برای اجرای آن برنامهریزی نداشته باشیم. ما نباید از دنیا عقب بمانیم، باید متناسب با شرایط کشور به طور آهسته و پیوسته بستر تولید چنین خودروهایی در کشور، ایجاد کنیم.
رزاقی ادامه داد: البته این نکته نیز حایز اهمیت است که هوشمند بودن فقط در وسایل نقلیه تعریف نمیشود؛ بلکه باید تجهیزاتی در جادهها اعم از هوشمندسازی ترافیک، مراقبت و رصد به موقع که بتواند در حوادث ترافیکی به ما کمک کند تعبیه کنیم.
متخصص حوادث ترافیکی اظهار داشت: زمانی که از آموزش صحبت میکنیم مخاطب ما، عموم مردم جامعه است. بحث آموزش یک نکته حساس است.
وی ادامه داد: در حوزه حوادث ترافیکی حدود ۱۰ تا ۱۵ ارگان به طور مستقیم دخالت دارند. آیا تمامی این ارگانها به مسئولیتهای خود اشراف کامل را دارند و مسئولیت خود را اجرا میکنند.
رزاقی اذعان داشت: متأسفانه در حوزه حوادث درون شهری، تلفات ما در حوزه کودکان ارقام بالایی را دارد. در این حوزه گامهای آموزشی باید در ارگانهایی اعم از صدا و سیما، آموزش پرورش شروع شود و تا زمانی که آگاهی در مورد حوادث ترافیکی در رسانهها و در مرکز آموزش و پرورش که کودک ساعتهای زیادی را در آن مکان است انجام نشود یک ارگان خاص مانند پلیس راه یا وزارت بهداشت نمیتواند تمام وظایف ارگانهای مرتبط را اجرا کند.
وی اضافه کرد: آموزش، یک موضوع گسترده در ارگانهای مختلف است تا بتوانند مردم جامعه را در طیف گستردهای به آگاهی درست برسانند. زمانی که بدون در نظر گرفتن استانداردهای ایمنی یک موتور سیکلت در رسانهای با افراد محبوب تبلیغ میشود این یک پیشنیاز در ذهن مخاطب ایجاد میکند که استفاده از موتور سیکلت فقط به سرعت و شتاب آن بستگی دارد.
رزاقی تصریح کرد: برای استفاده از وسیله نقلیه ابتدا باید آگاهی لازم را در فرد ایجاد کنیم و بعد به تبلیغ و فروش آن وسیله نقلیه در ارگانهای بزرگی چون صدا و سیما بپردازیم.
به گفته وی هرچه میزان تولید و استفاده از وسیله نقلیه بیشتر باشد آمار تصادفات نیز بالاتر خواهد رفت.
متخصص اپیدمیولوژی اذعان کرد: اگر آموزشی میخواهد صورت گیرد باید توسط ارگانهای مختلف، بر اساس یک استاندارد و با توجه به سنین مختلف ارائه شود. گاهی کارهای زیادی در این حوزه صورت میگیرد اما معمولا بی نتیجه میماند و این به دلیل نبود یک کارشناسی درست و تمرکز روی ریزه کاریها است که منجر میشود ما نتیجه دلخواه را به دست نیاوریم.
رزاقی افزود: تمام ارگانها باید پیوست ایمنی ترافیکی خاص خود را با توجه به استانداردهای مشخص آن ارگان در مبحث حوادث ترافیکی و تصادفات انجام دهند. در تصادفات پیشین دیده شده است که گاهاً میگویند این وسیله نقلیه از ترمز خوبی برخوردار است اما راننده حواسش پرت شده است، این یک ریزش مسئولیت است و ما علت تصادفات را نباید به مردم وصل کنیم، در هر تصادف هرکدام از ضلعها سهم خود را ایفا میکنند، اما ارگانها باید بتوانند طبق استانداردهای جهانی جاده و وسیله نقلیه را طوری تعبیه کنند که آن خطای انسانی با کمترین خسارت برطرف شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: وسایل نقلیه باید شناسنامه ایمنی داشته باشند یعنی به مخاطب گفته شود که این وسیله نقلیه تا چه مقدار از ایمنی او و خانوادهاش محافظت خواهد کرد.
نظر شما